
ActualidadEntrevistas
“Fer més accessible Cales de Mallorca hauria de ser la primera passa de l’Ajuntament una vegada la recepció sigui real i efectiva”
A punt d’acabar l’entrevista, Ferran Montero rep una telefonada de feina. Després d’ignorar-la i no contestar, a la segona ja respon. Mentre escolta el seu interlocutor, pren nota de tot allò que es xerra, al mateix temps que es disculpa amb l’entrevistador. La seva actitud, sempre responsable i educada, és una bona mostra del seu compromís. Parlam amb Montero, regidor de Cultura i de Cales de Mallorca, de les recents reclamacions de l’associació de veïns de Cales.
- Què vares trobar de la carta de l’associació de veïns de Cales de Mallorca adreçada al batle Oliver?
- Pel que fa al contingut de la carta, l’equip de Govern no pot estar més d’acord amb tot allò que es planteja. Xerram de reivindicacions històriques que han de ser ateses sí o sí. El que ens va sorprendre varen ser les formes. Quan qualcú va a un mitjà de comunicació és perquè no hi ha comunicació entre les parts o perquè l’administració no respon, però això no ha passat mai, sempre hi ha hagut una bona comunicació entre les parts.
- Per què han contactat amb els mitjans?
- Més enllà de que entenc que la paciència de qualsevol resident de Cales té un límit, també crec que ha calat un poc dins l’associació aquest missatge que va llançar el PSOE en la darrera campanya electoral, quan va assegurar que la recepció estava pràcticament feta, quan això no és així. És cert que estam fent les darreres passes per aconseguir la recepció, però encara queden alguns tràmits. Falta tot allò vinculat al clavegueram i les aigües, així com el pas d’una propietat, que també s’ha de resoldre. Per tant, i encara que tots sabem com funcionen els temps electorals, crec que donar aquest tipus de missatges és perillós. Per això jo no vull donar dates concretes, ja que quan la cosa no depèn d’un mateix, en l’administració no pots posar dates a res. Pens que hem de ser responsables amb la ciutadania, i no assegurar determinades mesures que encara no estan garantides del tot. Per aquest motiu, quan vaig arribar al meu càrrec vaig assegurar que encara que la recepció arribés molt prest, en aquests quatre anys de mandat no es resoldrien tots els problemes de Cales de Mallorca.
- Entre totes aquestes mesures que demanava l’associació de veïns de Cales, hi havia un especial interés en la manca de neteja…
- Sí, i entenc que és una petició totalment raonable. No només per a un resident de Cales, sinó també per a qualsevol resident del municipi de Manacor. De fet, tots els nuclis, en certa manera, es troben abandonats en aquest sentit, fins i tot Manacor. Aquest equip de Govern sap de les limitacions de l’empresa de neteja, per això la setmana passada va imposar aquestes sancions. Tot i així, en el conflicte de la neteja s’ajunten altres factors. Hi ha l’incivisme d’uns pocs veïns, que això sempre passa, i per altra banda, i això és molt important explicar-ho, la falta de personal que tenim a l’ajuntament a causa de la llei Montoro, que més de deu anys després encara és vigent. De fet, per a Cales de Mallorca, Cala Murada i Son Macià, només tenim dos operaris de Serveis Generals. Si a més tenim en compte que Cales no es troba encara recepcionat, i hem de tirar de fons propis, et pots imaginar que anam molt limitats per ajudar a Cales. Podem anar fent petites intervencions, però poca cosa més. Quan podem tiram de programes temporals como Soib Reactiva, que surten quan surten, i que només duren uns mesos.
- Pots donar una data aproximada del moment en què arribarà definitivament aquesta recepció de Cales?
- Com he dit abans, i per ser responsable i coherent amb mi mateix, crec que la millor decisió és no donar una data, i al mateix temps, assegurar el que estam fent, que passa per seguir pressionant perquè aquesta recepció surti endavant com més aviat millor. El que tenim clar és que, una vegada estigui feta la recepció, el més fàcil i ràpid serà solucionar tot d’una l’accessibilitat al carrer Cabrera, al carrer Sa Mola o al carrer de Cala Antena. Fer més accessible Cales de Mallorca hauria de ser la primera passa que faci aquest equip de Govern, una vegada la recepció sigui real i efectiva.
- A la carta dels veïns de Cales també es va parlar de la necessitat d’un parc públic per als més petits. De què depèn que aquesta possible inversió vagi endavant?
- A diferència de les voravies o els carrers, aqui xerram d’una inversió més complexa. Si no vaig malament, l’associació va dir en l’entrevista del Manacor Comarcal que voldrien un parc per a Cales com el de Son Macià, una reclamació que aquest equip de Govern firmaria sense dubtar. Clar, hem de tenir en compte que l’obra de Son Macià es va agilitzar bastant i ja és una realitat perquè hi va haver una donació d’una persona a l’Ajuntament. Segurament, sense aquesta donació, el parc ja estaria fet, però no hagués arribat tan aviat. Per tant, i sent conscients de la importància d’aquest parc, noltros hem de deixar clar que aquesta inversió duria un temps, ja que poques vegades tens la sort de rebre una donació per a un projecte així.
- Per tancar amb Cales, en quin punt està la subvenció de l’edifici Topaz?
- La subvenció i el projecte segueixen endavant, encara que la immobiliària hagi penjat un cartell en aquest espai, indicant que l’emplaçament es troba a la venda. Per tant, la subvenció s’ha concedit i ara estam en un procés de negociació amb els tres propietaris, per acordar-ne el preu. Com pots veure, seguim fent feina per Cales, de fet, aquest divendres hi ha reunió amb els seus veïns, per anar actualitzant reclamacions i que totes les parts estiguem informades.
- Abans d’acabar, estic convençut que voldràs fer un balanç de la Nit de l’Art d’enguany…
- La veritat és que estam molt satisfets, hem rebut moltes opinions positives de totes les parts implicades. Encara que Manacor sigui una capital cultural de les Illes, aquesta era només la segona edició de la Nit de l’Art. Per tant, no érem ni som uns experts en aquesta matèria. Vàrem provar de dur aquest esdeveniment més al centre, vàrem provar de no dependre tant del carrer com espai expositiu i provar en interiors, i les dues apostes varen funcionar molt bé. Més enllà dels 40 artistes, hi va haver les col·laboracions dels instituts i, per suposat, dels comerços i cases particulars. Hi va haver molta gent implicada, i la implicació i l’enteniment entre totes les parts va ser molt bo. Tot i així, noltros tenim clar que no ens hem de quedar aquí, i que la Nit de l’Art s’ha de potenciar. A més, aquest esdeveniment també ens ha servit per adonar-nos que el sector cultural de Manacor necessita espais per fer les seves activitats de la manera adequada.








