ActualidadGastronomia

«S’albiren les festes de Nadal», per Antoni Tugores

Han arribat les festes de Nadal, uns dies que tenen un caire tradicional de celebració religiosa, de betlems, matines, cant de la Sibil·la, missa de gall, adoració de pastorets… tot i que el cicle de Nadal gairebé no es tanca fins a Sant Antoni i entremig hi ha la segona festa, la nit de Cap d’any, la festa de Cap d’any, Reis… i tots aquests dies són també de retrobades familiars i en conseqüència, de celebracions gastronòmiques, peu davall taula. Les receptes que oferim poden ser útils per si algú pensa que la porcella i l’indiot poden descansar una mica.

Sopa torrada de peix amb pilotetes

Sopa torrada de peix amb pilotetes

Si volem unes festes amb menys consum de carn, sempre podem recórrer al peix o a les hortalisses; per sort, tenim una bona oferta de peixateria i no menys bona de productes agrícoles, fins i tot ecològics. Dec aquesta recepta a Maria Gamundí Puig (Llucmajor, 1924).

Ingredients
Sopa torrada, peix variat, gerret, ceba, tomàtiga, carxofes, xítxeros (són molt adients els xítxeros de bullir o de garrova), oli, all, julivert, llorer, 1 ou, pa mullat, farina, pebre bo i sal.

Preparació
-Elaborarem un bon brou de peix. Sofregirem en oli una ceba petita tallada en juliana; minuts després hi afegirem tomàtiga, un all aixafat i un brot de julivert. Minuts després introduirem el peix, que també sofregirem i li donarem unes quantes voltes. Podem aprofitar els caps de peix (rap o lluç, per exemple) que tenguem reservats.
-Afegirem l’aigua i una punta de fulla de llorer i deixarem bullir uns 20 minuts.
-Eliminarem l’escuma que es produeixi.
-Colarem el brou. En posarem la quantitat que necessitem dins una olla o greixonera.
-Quan el brou prengui el bull, hi introduirem unes carxofes tallades en grells o en quarts i una grapada de xítxeros. Al llarg dels mesos que no hi ha xítxeros tendres, es poden utilitzar els de garrova.
-Abans, haurem seleccionat les popes del peix bullit, sense cap espina (hi ha molta popa aprofitable en els caps d’un peix gros i poques espines).
-Tallarem amb el ganivet aquesta popa, a la qual afegirem mica de pa mullat ben eixut, julivert picat i all al gust, no massa. Ho assaonarem amb sal i pebre bo i agregarem un ou per fer lligar la massa.
-Ho mesclarem bé, farem unes pilotetes un poc més grans que avellanes, les passarem per farina, les fregirem i reservarem.
-Quan les carxofes i els xítxeros siguin quasi cuits, introduirem les pilotetes dins el brou, tan sols uns minuts, suficients perquè aportin el seu gust i aroma.
-Posarem la sopa torrada dins plats individuals (la quantitat a gust del comensal) i l’escaldarem amb el brou, la verdura i les pilotetes.

Ànnera amb olives

Ànnera amb olives

La caça de l’ànec salvatge a les zones humides va ser en el passat un bon recurs per a proveir la població menys afavorida de proteïnes. A l’actualitat, França disposa d’una cuina riquíssima i variada on es troben dotzenes de plats exquisits basats en aquesta au. L’ànnera amb olives, que es feia (i encara es fa) a cases bones de Mallorca en dies de celebració, es localitza també a altres indrets de la geografia mediterrània. Les olives aporten gusts tan contraposats com el dolç, salat, amarg i àcid; en funció de quina sigui la varietat, proporcionaran un o altre sabor més intens. La recepta, aportació de Maruja Gayà Fullana, és molt senzilla, a l’abast de qualsevol persona amb uns coneixements bàsics de cuina.

Ingredients
Ànnera, ceba, tomàtiga, olives verdes, conyac o brandi, oli, aigua, sal i pebre bo.

Preparació
-Netejarem l’au, de manera que la pell quedi ben neta i sense gens de plomissol.
-La trossejarem, en sis o vuit bocins, i la salpebrarem. L’ideal és un exemplar jove, que no pesi gaire més de dos kg.
-Amb una mica d’oli o saïm sofregirem i daurarem les tallades; no gaire oli, perquè la carn de l’ànec aportarà greix abundant.
-Quan estiguin ben daurades per tots els costats, les flamejarem amb conyac o brandi.
-Moments després que s’hagi apagat la flama, traurem les tallades i les reservarem.
-Dins el mateix suc que ha deixat la carn, hi començarem un sofregit de ceba tallada molt fineta o ratllada, que courem a foc molt moderat.
-Hi afegirem tomàtiga pelada i capolada i anirem fent la salsa.
-Minuts després hi tornarem a incorporar les tallades de l’ànnera i hi afegirem aigua tap no tap. Ho farem bullir el temps necessari perquè la carn sigui ben tendra.
-Minuts abans de retirar la greixonera del foc (uns 10 minuts), hi afegirem set o vuit olives verdes per comensal. Les olives seran sense pinyol i tallades en espiral, d’una sola peça.
-El plat serà millor si quan la carn és ben cuita, la deixam reposar unes hores. La salsa ha d’estar ben lligada i ha de tenir poc brou.

Mostrar más

Publicaciones relacionadas

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Botón volver arriba