
ActualidadEntrevistas
“El nou pacte de Pressuposts romp els consensos en matèria educativa”
Durant set anys ha estat el secretari d’UGT Ensenyament a les Illes Balears, i ara passa a ser el nou secretari de Salut Laboral i Medi Ambient d’UGT a les Illes. D’aquest nou càrrec i del recent pacte de Pressuposts xerram amb Tino Davia, un dels representants més importants d’UGT Balears. Com sempre, el nostre entrevistat ens atén amb puntualitat, oferint una vegada més una àmplia i interessant entrevista que repetirem a la tardor, una vegada s’hagi assentat en les seves noves responsabilitats dins el sindicat.
- Anem per parts. En primer lloc, el teu recent nomenament com a secretari de Salut Laboral i Medi Ambient. Com s’explica aquest canvi?
- Aquesta va ser una petició del secretari de serveis públics d’UGT Balears, Miguel Ángel Romero, que abans ocupava aquesta plaça, i que en un intent de tenir una estructura similar a UGT en l’àmbit federal, em va oferir aquesta secretaria que abans era només una àrea d’UGT Balears. Tenint en compte que jo he treballat molt temps en el servei jurídic i que tenc la meva llicenciatura en dret, el secretari general va decidir que el meu perfil era l’ideal per aquesta nova plaça, i jo vaig acceptar amb molt de gust.
- Quins són els gran reptes que afrontes com a secretari de Salut Laboral i Medi Ambient?
- Tenim tot tipus de reptes. En primer lloc, tenir un paper actiu en la prevenció de riscs laborals, impulsant una cultura preventiva que arribi a empreses i institucions, especialment a institucions públiques. En segon lloc, reduir la sinistralitat laboral, fent fins i tot una guia per a cada sector, i que cadascú sàpiga què pot exigir. En tercer lloc, que la salut mental sigui part clau de qualsevol negociació col·lectiva o protocol de riscs laborals. Això en matèria de Salut Laboral. Pel que fa a Medi Ambient, primer de tot, defensar una transició ecològica justa. Això significa posar el focus, per exemple, en vigilar l’estrès tèrmic dels treballadors, ja que cada any hi ha morts per aquest tema. Per altra banda, evidentment, incorporar criteris mediambientals en qualsevol contractació pública o conveni col·lectiu, així com promoure la protecció del personal públic més vulnerable, com poden ser les treballadores i els treballadors de les residències, o incidir molt en la formació contínua, apropant la informació del sindicat a centres de treball i ciutadania del carrer.
- Quin balanç fas dels teus anys al front d’UGT Educació?
- Encara que aquest balanç correspon més al secretari general que a mi, crec que han estat set anys molt bons. Quan vaig arribar a secretari d’UGT Ensenyament, no teníem visibilitat als mitjans ni tampoc a les xarxes socials, i ara sempre estam en el debat públic. A més, aquests darrers anys hem augmentat el nombre d’afiliats, treballant molt la formació dels més joves, on s’ha millorat molt. Per altra banda, ara visitam més els centres educatius, i no es fa un treball tan de despatx. Per tant, en faig un balanç molt positiu, i això és gràcies a un gran treball en equip del què jo només n’he estat una peça més.
- La darrera notícia important en matèria educativa té a veure amb els Pressuposts i el pacte entre PP i Vox, que ha provocat crítiques importants per part dels sindicats. Què preocupa més a UGT, d’aquest pacte, si ens centram exclusivament en el tema educatiu?
- Per damunt de tot, el que més ens preocupa és que aquest pacte romp tots els consensos en matèria educativa a les Illes Balears. Aquest acord canvia les regles del joc, i a més, suposa un incompliment flagrant de la conselleria d’Educació, i especialment de la presidenta Prohens, que va dir que havia après la lliçó dels anys de Bauzà com a president. Prohens va dir que no utilitzaria el català com a arma política, i ha romput aquesta promesa. Per tant, ens trobam amb una ofensiva per debilitar l’escola pública i convertir-la en un camp de batalla ideològic, i davant d’aquesta ofensiva, no podem permetre que es posi en perill la llengua pròpia ni l’equitat i la professionalitat dels nostres docents.
- És curiós, perquè a principi de curs vam xerrar d’aquest tema, i no hi havia massa preocupació a UGT…
- Sí, és cert que no hi havia una gran preocupació, més que res perquè aquest pla pilot només s’aplicava a l’escola concertada. Però la necessitat d’aprovar els Pressuposts ha fet que el PP accepti el xantatge de Vox. Des del PP diuen que és per donar estabilitat al Govern, però es pot donar estabilitat arribant a aquest consens amb posicions més centristes, pactant amb altres partits, construint un consens que generi pau social, cosa que no hi ha ara amb aquest pacte. Per tant, tot apunta que haurem de tornar al carrer, no en queda d’altra.
- Ara arribam al final del curs. Quin balanç fas del curs 2024-2025?
- Més enllà de la problemàtica de la llengua, ha estat un curs que s’ha desenvolupat amb relativa calma, tot i que queden molts reptes per afrontar. Infraestructures, ràtios i càrrega lectiva del professorat són els deures més importants, especialment el tema de construcció de noves infraestructures, que amb aquest Govern es troba paralitzat. Tot i que aquest curs s’han introduït millores, com les places de difícil i molt difícil cobertura, s’ha de treballar més en els principals problemes que hem comentat abans.
- L’arribada de les escoletes a Porto Cristo i S’Illot es troba més a prop. Imagin que n’estàs satisfet, d’aquests avanços…
- Sí, estam molt satisfets per l’arribada d’aquestes escoletes. Tot el que sigui donar un bon servei públic al ciutadà, i treballar amb temps i responsabilitat, com s’ha fet amb aquestes subvencions, mereix donar l’enhorabona a totes les parts implicades.
- Vols afegir res més?
- Només vull afegir que, com sempre, intentaré fer la meva feina de la millor manera possible, i vull agrair al secretari general que hagi confiat en mi per a aquest nou repte.








